miércoles, 30 de enero de 2019

Fw: CLAS/UCIS@Pitt: Events for 01-31 and 02-01--Mark your calendars!

CLAS sponsored events for this week:

For other events, visit: https://www.ucis.pitt.edu/clas/events/list

 

Thursday, January 31, 2019

(This program will be presented in Spanish with English translation available).

Música y Poesía del Conflicto Colombiano
Music and Poetry from the Colombian Conflict

Alphabet City  - 40 W North Ave, Pittsburgh, PA 15212
7:00 p.m.

For more information about the event, visit: https://www.ucis.pitt.edu/clas/events/m%C3%BAsica-y-poes%C3%ADa-del-conflicto-colombiano

 

Works of chamber music stemming from different aspects of the conflict, with a special appearance by professors John Beverley, Juan Fernando Velasquez, and Colombian poet Piedad Bonnett (winner of the National Poetry Prize 1994 and the Casa de las Américas award 2014, among others), whose poems are musicalized in Johan Hassler's work, La Cicatriz en el Espejo. With a panel discussion with special guests, poet Piedad Bonnet, and literary and cultural critic John Beveley.

 

PROGRAM

Nicolás Aguía: La Bonanza del Olvido. Film, narration, and electronics, on conflict testimonies from Choco inhabitants collected by Luis Fernando Gómez.

Federico Garcia-De Castro: Memoria (homage to Bernardo Jaramillo Ossa). Soprano, guitar, violin, cello, percussion

Johann Hasler: La Cicatriz en el Espejo and two other songs on poems by Piedad Bonnet. Soprano, flute, accordin, percussion

 

 

 

Friday, February 1, 2019

This event will be in Spanish!

 

Ernesto Cardenal: utopía crítica, indigenismo y bienes culturales en la experiencia de Solentiname

con Leonel Delgado Aburto, Universidad de Chile

1pm

Room 4130 Posvar Hall

 

A partir de una lectura de Las ínsulas extrañas, segundo tomo de las memorias de Ernesto Cardenal, este ponencia destaca la importancia de la producción cultural, sobre todo la pintura naíf, en la experiencia de Solentiname, comunidad contemplativa dirigida por Cardenal en Nicaragua durante los años 1960´s-1970s. Un planteamiento básico es que Solentiname se constituye como contrainstitución, es decir, que opera desplazando una idea tradicional de comunidad mística. Además, destaco que la circulación de bienes culturales al ser tan fundamental para la existencia de la comunidad, adelanta un concepción de cultura como recurso que influyó en el proyecto cultural de la revolución sandinista. Subrayo también la importancia que tuvo para la constitución de la comunidad el indigenismo, que ofrece la idealización de una comunidad, sujeto y espiritualidad alternativos. Propongo, por último, que la pintura naíf es un producto transcultural que indica una alianza de clases y en torno al cual se elaboran nuevos posiciones de sujeto.

For more information about the event, visit: https://www.ucis.pitt.edu/clas/events/ernesto-cardenal

 

 

Center for Latin American Studies (CLAS)

University Center for International Studies (UCIS)

University of Pittsburgh

4200 Wesley W. Posvar Hall

Pittsburgh, PA  15260

Office: 412-648-7391

clas@pitt.edu

www.ucis.pitt.edu/clas

 

 

 

 

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